dissabte, 20 de febrer del 2016

LES SOPES:ESCUDELLA D'OLI D'OLIVA VERGE EXTRA



Quan era petita, la meva mare em feia sopes per esmorzar. 
Posava un petricó de llet a bullir, afegia trossos de pa sec que al estobar-se agafaven tot el gustet de la llet calenta, aquella que llavors encara era tan bona que quan arribava a 80º surava un tel gruixut grogenc que semblava mantega i que sovint ens disputàvem el meu pare i jo.
Recordo passar força gana mentre el foc anava desfent tot el pa que quedava argamassat dins el pot d'alumini amb nansa de fusta que a ma mare sempre se li cremava. Cap el final una cullerada de sucre endolcia el procés.
En això va consistir el meu esmorzar durant anys fins que es va posar de moda comprar madalenes prefabricades.

Segons els diccionaris de la llengua catalana:

SOPA 
  • Tros de pa xopat en un líquid o 
  • Plat fet amb pa tallat a llesquetes fines o trossets, bullit o escaldat amb brou o altre líquid com aigua assaonada, llet, etc o
  • Plat analeg en que el pa és substituït per arròs, fideus, tapioca o altres pastes.

Si en voleu conèixer tots els secrets us recomano:

Fàbrega, J. "Totes les sopes" Brous, escudelles i sopes d'arreu. Cossetània Ed, col·lecció El Cullerot nº 50 (2008) Valls.

Avui us porto una sopa, bona, boníssima que m'ha ensenyat a fer el meu professor de història gastronómica, en Toni Ribas Galobardes, senzilla, econòmica i ràpida. Us pot resoldre un soparet improvisat i us reconfortarà d'un dia de fred i feina.
Fregirem tres alls i els reservem. En el mateix oli d'oliva verge extra fregirem dos llesquetes de pa integral sec, el traiem i fregim finalment unes quantes ametlles.
En aquest oli saltarem les verdures que tinguem a la nevera, podeu posar carbassó, bròquil, patata, coliflor...i afegirem aigua bullent, una tasa d'arròs i una de fideus ben gruixuts. Uns quants cigronets ja cuits i ho feu bullir tot junt uns vint minuts. 
Fem una bona picada amb els alls, el pa i les ametlles i ho afegim a la sopa cinc minuts abans d'apagar el foc. Serviu-la força calenteta.

Receta en castellano:
  1. Freímos tres ajos y los reservamos.
  2. En el mismo aceite de oliva virgen extra, freímos dos rebanadas de pan integral seco. Las retiramos.
  3. En el mismo aceite freímos unas cuantas almendras.
  4. Saltamos las verduras que tengamos en la nevera: calabacín, brócoli, patata, coliflor...y añadimos agua hirviendo, una taza de arroz i una de fideos gordos. Podéis poner garbanzos o alubias ya cocidas. Ha de hervir todo junto unos 20 minutos.
  5. Hacemos una picada con los ajos el pan y las almendras y lo añadimos a la sopa, cinco minutos antes de apagar el fuego.


4 comentaris:

  1. Qué bonica l'historia de la llet amb pa de la teva mare, i que interessant aquesta sopa senzilla i d'aprofitament. M'ha agradat força.

    ResponElimina
  2. Montse!! Vull que em convidis un plat de sopa! M'encanta!
    Petonets i bona setmana,
    Olga

    ResponElimina